Saturday, September 29, 2012

Semak perut...

Bahasa omputehnya butterflies in stomach. Begitulah perasaan ku kini...
Ntah kenapa rasa tak seronok.
Semua orang tengah seronok dengan bajet baru 2013 maklumlah semua dapat durian runtuh. Peneroka, anak peneroka, gomen serbis...budak sekolah...
aku? habuk jelah.
Duit dalam bank makin kurang sebab banyak beli stok, masuk kurang.
Cari kedai lain tak jumpa...kat situ harini tutup pulak, nak masuk bangunan pun tak leh. Tensen.
Nak meniaga macam mana kalau kena ikut opis hour...alahai....
Itu pun dah buat aku stress.

Aku bagitau hubby, business slow lepas raya. Maklumlah duit semua orang dah habis masa raya kan? Really slow dan kadang-kadang takdak. Banyak buat order palsu. Fake...aku tak la marah bila orang buat fake order cuba membanyakkan kerja aku la dan membuang masa duk emel tanya nak ke taknak... penyebab stress jugak nie.

Hubby kata, bukan slow...memang tak maju pun. Kalau nak buat boleh buat betul-betul mesti ramai customer (sambil dia bagi hujjah dia yang bernas...)
Yelah, ada duit ke nak buat semua tu? aku tanya dia balik.
Dia kata sebab tu kena buat pinjaman...
Dalam hatiku berkata...pulak...haritu kata jangan buat loan nanti terbeban mau declare bengkerap nanti. Sekarang ni cakap suh buat pinjaman plak.
Aku boleh buat pinjaman esok pun boleh isi borang... ntah.----> ini pun penyebab stress.

Tak tahulah aku! Next week tutup kedai pi bercuti...legakan fikiran yang kusut masai. Malam ni nak buat projek crochet kasut. Chow-

3 comments:

  1. assalamualaikum...

    ni aku ni..zarin..dah lama baca blog ko ni..heheh..
    just nak bg suggestion..
    skang ni org yg bukak kedai pun dah keluar mendekati customer..sbb nak tggu customer dtg..lambat...
    caranya..bukak booth kat mana2 karnival ke..siapkan flyers of business card..sambil nege..sambil promote kedai..very direct...
    ada org yg nak barang tp tatau kat mana nak carik..so...kita sebagai peniaga kene keluar promote diri..

    ada uncle sorang ni ada kedai jual makanan haiwan, jual ikan, mknnn kucing dsbnya..tp tiap2 minggu masuk pasar malam bawak brg serba sedikit...laku habaq hang...pengunjung tak berenti2..

    asben aku penah ada kedai tp slow, then masuk pasar malam..memang berbaloi..sambil2 promote kedai kat mana..tp skarang kami dah tolak kedai n concentrate psr malam shj..kalau ada rezeki kat tempat baru nanti..aku pun nak carik kedai balik..so boleh jalan dua2..kedai n pasar malam..

    sekadar pandangan..janganla buat loan until business ko betul2 kukuh dan ko yakin income akan bertambah dsbnya..baru buat loan..aku rasa..ko cuma kena upgrade marketing strategy..aku takde masa nak buat bisnes online..so kami just main direct to customer shj..

    tudia, komen aku boleh buat posting kat blog..hahah..

    ReplyDelete
  2. Harini tak buat apa pun kecuali tengok planet of the apes...

    Betul tu, kena mendekati customer tapi aku tak dapat kebenaran (hubby) tuk jual kat pasaq malam. Kalau ikutkan aku dah lama dah jual/promote kat uptown/downtown kan. Seronok pun ada.
    Memang tengah kumpul modal nak join karnival-karnival yang berkenaan sebab dulu pernah dapat invitation gak tuk join. Tapi booth mahal sangat. From RM800 ke atas. Sebab tu tengok orang yg modal besaq senang la nak jual kan sebab boleh promote menerusi chanel cenggini. Insyallah kalau kucing-kucing doakan aku memang nak join benda camnie.
    Mak aku memang tak bagi pinjam-pinjam nie...dia kata kalau nak duit minta kat dia. Aku lah tak sampai hati plak...
    Rezeki tu ada...Allah yang bagi cuma kitalah kena tingkatkan usaha sikit. Yang aku tau, selagi duduk kat premis mara ni aku tak kan maju. First step aku ialah cari kedai/lokasi baru. Itu jelah dulu...Thanks. Ghajin hang baca blog meraban nie...

    ReplyDelete
  3. aku pun ade blog meraban...no hal..hahaha...kalau ko sudi nak baca blog meraban aku..bak mai email hang..

    memang join karnival mahal skit..join psr malam payah skit utk ko sbb seorang diri...kalau kedai kurang income..increase effort kat online la kot..

    kami ni pun banyak mende improvise..sentiasa cari idea baru...starting from zero..tapi tak buat loan..start dr kecik...kalau ikutkan...seribu satu mende kita boleh buat utk dpt income...untuk aku...masa je tadak..untuk ko..mebi bnyk kekangan dr segi anak2 dsb...btw..never quit...

    ReplyDelete

Congenital Scoliosis Hemivertebra Excision Part 2

How Aisha's Spine Looks Like (Image from google). The 2nd one : Complete unilateral failure of formation. Image from google For...