Sunday, July 21, 2013

Antara jenis homework yang tak membantu anakku...

Hubby aku cakap...homework budak ni melampau. Budak lain macam-mana?
Tukar tadika lah!

Senang dia nak tukar tadika....dah tinggal suku tahun jer lagi...tak koser aku nak layan.

Kan encik Adam ni masih belum literasi....so bila dapat soalan macam di bawah ni...macam mana dia nak jawab? Matematik pun masih tak reti konsep. Aku plak kena terangkan kat rumah. Buat carta nombor tunjuk mana besar mana kecil....tambah tu macam tambah nasi, tolak tu buang dalam tong...dapat la sikit budak tu. Kat tadika buat apa ntah...khayal kot.
Cikgu bagi soalan standard macam ni, tak membantulah...bagilah soalan yang boleh memajukan dia. Tak faham la aku...bilang pun tak lancar...baca tak boleh, dapat soalan dalam bentuk ayat...pengsanlah budak tu. Frust dengan tadika ni. Taktau tahun depan nak masukkan si Adik kat situ ke atau hunt for a new tadika...

Tapi takper...slow2 aku ajaq anak aku ni. Bukan semua, just fokus ke literasi. Matematik biar faham naik turun dulu. Tambah dan tolak. That's all... tak payah cita2 lebih.

Cikgu suruh siapkan di rumah....nak suruh aku jawab ke? Aku biar jer kosong...

Ni satu lagi aku buatkan....apelah bagi kerja macam ni. Budak ni tak lepas lagi alif ba ta....tetiba suruh tulis sambung-sambung....

Budak ni still tak faham kalau dalam bentuk gambar boleh la kalau bagi bentuk macam ni serius kantoi. Cikgu suruh siaplan di rumah...nak suruh aku jawab lagi...aku tinggalkan kosong sampai anak aku reti baru suruh dia jawab nanti.

Yang ni selalu dapat suruh buat kat rumah......bolehlah tolong dia faham. Rasa macam kat tadika tu dia nga-nga aja....takpelah nak kita buat slow2. We can do it!

No comments:

Post a Comment

Congenital Scoliosis Hemivertebra Excision Part 2

How Aisha's Spine Looks Like (Image from google). The 2nd one : Complete unilateral failure of formation. Image from google For...