Wednesday, April 9, 2014

Masalah staff...

Bila ada staff, mulalah masalah timbul.
Aku ada 2 setakat ni. Both part time. Satu cover weekend.
Yang A keje weekdays. B keje weekend.
Yang A ada masalah keluarga dengan suami. Mai lambat, pukul 11.30 baru nak datang. Pastu nak balik awal. Selalu sakit. Baru2 ni minta cuti 2 minggu, ok katanya nak balik kampung tenangkan fikiran. Pastu ada C mai ganti. C masih bujang senang cerita. Rupanya A tak pulang ke kampung, di pi buka gerai goreng pisang....time dia 'cuti' tu, anak2 keduanya kena chicken pox bersilih ganti. So, tak bolehler turun kedai sangat. Tapi terpaksa usung anak2 chicken pox juga sebab C tak pandai sangat dengan urusan kedai. C pun lepas tu terkena jangkitan chicken pox. C ni rajin juga lagipun dia single senang...bila dia dah kena infection tak boleh datang, aku panggil A mai balik keje. Barulah tahu, dia pi buka gerai....sakit hati gaklah. Then, aku nak ambil C jaga weekend. Oklah dia kata lepas dia ok dia datang. Tetiba. sms kata tak jadi keje...ada masalah peribadi. Rupanya bergaduh plak dengan A....oklah kalau taknak aku cari orang lain.

Dapatlah si B. si B ni aku tak kenal sangat peribadi tapi nampak macam jujur. Orang susah. Dulu masa sekolah takna belajar elok2 sekarang susahlah kan. As usual mesti ada masalah dengan suami...malas aku nak ambil tau. Bukan masalah gua. Aku terangkan kat dia, you keje weekend. Sabtu & Ahad sahaja. Tup2 hari Isnin dia mai nak buat keje. Aku terkejutlah, you tak faham ke? (dalam hati) dahlah nak bawa anak mai keje plak....takde pengasuh katanya. Kebetulan haritu si A nak balik awal aku pun sibuk nak ke bank urusan KWSP, so aku suh dia jaga. Tapi hati tak sedaplah...apa masalah dia ni.

Yg si B ni suruh A keje half day, dia half day (behind my back)...mana buleh buat kerje separuh2...A bagitaulah aku. B ada sms A kata dia perlu duit nak pinjam...Aku tahu depa ni 2-2 susah. Tapi aku pun ada masalah sendiri.

So, semalam aku bagitau si A kena mai waktu bila balik bila. Janganlah nak balik awal. Takde keje nak balik baik aku keje sendiri. Oklah aku cakap baik2 siap buh business hour kat kedai harap dia faham. Kalau tak nak boleh resign jer. Rugilah aku bayar prepaid kat dia kalau asyik mc...balik awal.

Yang satu lagi si B. aku panggil tanya dia faham tak yg dia keje weekend? Aku tak mampu nak hire 2 orang bukannya banyak kerje pun. Daripada hari sabtu, aku kurangkan dia jaga Ahad saja. Dan aku suruh dia cari kerje lain sambil2 tu. Hopefully dia dapat keje lain. Anak? memang tak leh bawak mai keje. Aku tak suka budak2 berlarian dalam kedai. Anak aku takpelah. Suka hati akulah anak aku. Maybe dia tgk aku bawak anak siap ada toys, meja kecik, apa bagai dia nak join. Tak bolehlah....nak keje ke jaga anak? Tak adil bagi aku kalau dia bawak anak, gaji dapat, anak pun nak jaga. Nanti customer mai, mana nak ligan anak, nak jaga customer. Kedai aku bukan nursery. So, aku kata kalau takde orang ngasuh. tah yah mai. Duk rumah jer. Dia kata ok, dia faham.Nak keje tak? Dia kata nak...oklah nak keje buat cara nak keje.

Kadang rasa menyesal ambil B. Tak ambil pun takpe. Harap dia berenti sendiri.

I am learning a lot lah...lepas ni kalau nak hire staff memang kena tegas sejak interview. Tak boleh takpe-takpe. Bagitau siap2 rules and regulations. Stress plak sebab depa ni.

2 comments:

  1. BENDA PERTAMA YANG PERLU KO BUAT..

    Pecat A-B-C

    Tiga2 pun semua problem

    ReplyDelete
    Replies
    1. huargh3x! LOL.
      A dah berubah. Semoga berpanjangan lepas ditegur secara halus.
      C gaduh dengan A. Takmo keje. Bagus juga.
      B....aku niat tolong jelah. Yang lain pasrah. Tadi dah sound. Terus kecut. Tau takpa.

      Delete

Congenital Scoliosis Hemivertebra Excision Part 2

How Aisha's Spine Looks Like (Image from google). The 2nd one : Complete unilateral failure of formation. Image from google For...