Wednesday, November 5, 2014

Kena tipu dek Nur Warisan Kawalan Serangga

Sedih tau.....just copy from my FB wall sebab malas nak tulis dah:

"Hari ini aku kena tipu oleh syarikat kononnya pest control 'Nur Warisan Pest Control' kena share juga di fb sebab depa ni dah lama berleluasa dan target perumahan dan premis perniagaan di kawasan utara ni. Harini aku kena, Esok lusa mungkin you atau kawan2 you kena plak. Baik aware. Dijadikan cerita harini aku pi kedaiku awal sebab ingatkan staffku masih sakit so kenalah cover dia. Selalunya lepas lunch baru pi kedai. Tetiba ada sorang pakcik melayu ni berpakaian ala2 pegawai mai kecoh-kecoh kata nak buat operasi pest. Semua premis kena buat....cepat2 suruh chop. Staff aku bagitau aku...pakcik ni memang buat kalut (mungkin dah pro) kecoh-kecoh kata wajib ni operasi dari hujung sana sampai sini. Kena buat takleh tak buat. Walaupun rasa sangsi sebab tengok resit macam ntah apa2 tapi ntah mengapa rasa macam bodo pi cop dan sign dan bayar rm120. RM120 banyak tau kononnya sebulan 20. Ni servis untuk setahun....Lepas tu dia kononnya spray la ubat pest macam apa....(patutnya kena tebuk lubang apa bagai untuk pest kan?) then blah....lepas depa blah rasa eh...macam kena tipu. Terus keluar tanya kedai sebelah depa ada mai tak? ada mai 3 bulan lepas tapi dia call mpk....mpk kata itu tipu. Kalau operasi apa2 kita tak perlu bayar apa2 pun...terasa geramnya sebab kena tipu. Surf internet rupanya dah ramai kena. Nasib baik ada cctv. Kejap lagi nak pi buat repot polis walaupun tak jadi apa2 pun kalau buat repot....buat pi lah biar ada rekod. So, kawan2 yang ada premis silalah berwaspada banyaknya penipu.....jadikan pengajaran. Kalau ada lagi kesangsian telefonlah jabatan yang berkenaan dulu. Atau konfirm dengan kedai/jiran sebelah...."
— feeling down.


Sebenarnya tak pasti lagi samada nak repot polis ke tak.....esok call dulu ipd kulim. Nanti penat aku pi ipd tengok2 kes terpencil (memang pun). Aku tak larat dah ni, Dah sarat takmau penatkan badan pi buat aktiviti tak berfaedah.

Sampai hati pakcik tu tipu aku yang sarat mengandung ni. Dah ler sama-sama bangsa Melayu. Dah ler kedai bukannya ada customer. Tunggu walk in adalah seminggu sekali....sekali dia tipu, habis duit sales aku.

Sebenarnya bukan sebab duit aku marah....sebab kebodohan aku. Adakah aku dipukau sebab time tu aku rasa cam kena tipu tapi still ikut kata dia. Dalam opis pun aku tengah alunkan ayat al-quran time tue.....dan memang aku amalkan ayat "Bismillahillazi La Yadurru...." tapi mungkin rezeki bukan milik aku. Surf internet rupanya ramai lagi kena tipu, dia memang fokuskan premis perniagaan. Bayangkan, satu kedai dia dapat RM120....10 kedai? 20 kedai? 50 kedai? Tapi memang kalau makan duit tipu takkan cukup....semoga pakcik tu dan member dia dapat balasan daripada Allah SAW. Kalau bukan di dunia, di akhirat nanti takkan terlepas....

Kejadian ini buat aku rasa lebih tak percaya kat orang....dah aku pesan kat staff, kalau orang mai, jangan buka pintu dari kaunter, kita pergi buka sendiri di pintu dan tanya nak beli/tengok barang ke?. Kalau rasa sangsi, terus alihkan tanda 'open' kepada 'closed'. Sejak beroperasi kat kedai baru ni rasanya memang banyak yang mai minta duit dari bagi duit....


Babi ni sentiasa tunduk bawah...dia tau aku ada cctv. Memang suspicious.

Ni babi satu lagi....semoga nanti mati mayat bertukar jadi babi. Hidup menipu orang....


Update: 6/11/14:
Selepas semalaman berfikir samada nak repot ke  takmo repot nak repot ke takmo repot....esok paginya; Kena repot juga sebab kalau tak repot penat saja aku bising2 tapi tak ambil tindakan. Takde point. Walaupun repot tak ada kesan apa2 pun kat depa2 nie...So, aku ajaklah staff aku pi buat repot sebab dia pun terlibat.
Oleh sebab si pelaku ni pro. Kita tak boleh kata depa ni menipu cuma boleh kata kita tak berpuas hati dengan perkhidmatan sahaja. Bukan under section menipu. So, kes ni dirujuk di bawah KPDNKK.
Aku sempat tanya inspektor: Tuan kalau depa ni mai lagi apa patut kami buat?
Tuan tu kata telefon polis terus. Dia siap bagi no phone mobile dia....bagus. Lepas ni kalau ada masalah kesangsian/rompakan ke hapa ke....tepon dia terus. Ada guna gak buat repot. Dapat nombor inspektor.

Jadi, aku pun dah print out semua no tel jabatan kerajaan/emergency di Kulim ni untuk di tampal di kedai. Apa2 kesangsian, rujuk dulu. Jangan gabra jangan panik. Tarik nafas hembus nafas. Baca Bismillah.....ada banyak cara penipuan. Cara yang depa ni guna ialah: Create sense of urgency.
Kejadian ni memang satu pengajaran.

Update: 25/03/2016
Wah...ghamai yang baca, harap depa ni berhenti lah dari buat kerja tak senonoh ni...dah 2 tahun. Kedai akak pun dah tutup di Kulim tu. Lepas kejadian ini, akak selalu tak bersangka baik...tak boleh nak bersangka baik....bila buat bisnes, kita cuba jadi baik, bersopan, tapi...malangnya, ramai yang akan ambil kesempatan...so jadilah tegas di sebalik kesopanan kita...


No comments:

Post a Comment

Congenital Scoliosis Hemivertebra Excision Part 2

How Aisha's Spine Looks Like (Image from google). The 2nd one : Complete unilateral failure of formation. Image from google For...