Friday, February 15, 2019

Sepanjang homeschooling 2018

Hs encounter part 1

Selepas Adelina berhenti sekolah April 2018, cita-cita saya terus nk start homeschool.
Homeschool?
Tahu tak susahnya nak homeschool...hs lah singkatannya. Tambahan untuk org yg takda plan. Memang macam meraba dalam gelap. Total darkness.
Nak start dari mana? Nak ajar apa? Silibus apa? Periksa macam mana? Nak ikut darjah 2 silibus ke? Sampai overwhelmed saya dibuatnya. Asyik gugle gugle sampai back to square one. Takda progress. Taktau nk start dari mana. 😭😭😭😭😭😭😭. How I wish she is just a normal kid just go to school to learn.
Oleh sebab ada kawan yg hs, dia suggest untuk join group fb. So saya pun request lah untuk join Homeschool tribe Malaysia.
Terkejut saya banyaknya yg hs. Sebelum ni tak tau kewujudan hs ni. Dunia yg terselindung tapi it's fun.
Dari group tu, saya kenalkan diri. Kenapa saya pilih hs anak saya. Time tu saya nk jumpa orang yg berdekatan untuk buat playdate.
Syukur ada yang reply. Semua sangat supportive.
Bila dah buat playdate, saya pun diperkenalkan dengan group yg berdekatan. Jadi bila dah masuk group maka adalah support untuk saya. Bersyukur sangat time tu...... Saya pun dapat jumpa kawan baru saya yg memilih untuk jadi sahm, housewife walaupun educated. Macam semuanya dirancang Allah.

No comments:

Post a Comment

Congenital Scoliosis Hemivertebra Excision Part 2

How Aisha's Spine Looks Like (Image from google). The 2nd one : Complete unilateral failure of formation. Image from google For...